Nawyki są naszą drugą naturą. Nie znikają – to zła wiadomość. Ale jest i dobra – te, które nam nie odpowiadają lub szkodzą, można zastąpić dobrymi. Nawyki ludzi sukcesu dają się wyćwiczyć. Według jednej z teorii nowy nawyk zacznie się kształtować po 21 dniach powtarzania pożądanego zachowania. W konkurencji „rozwój osobisty” liczy się systematyczność.

Jeśli zatem chcesz schudnąć – nie rezygnuj z jedzenia, zmień jadłospis; godzinę wieczornej telewizji  zmień na godzinny spacer itd. Planuj zmianę konkretnych zachowań, a nie koncepcji (zamiast „będę jeść mniej słodyczy” – „zrezygnuję  z porannej drożdżówki”, „do pracy będę zabierać pokrojone warzywa i owoce”).

Oto kilka zasad, które pozwolą Ci wyrabiać sobie nowe, wspierające nawyki:

  1. Zapisuj swoje postanowienia. Mój nauczyciel mówił: „co jest zapisane, to jest; co jest zapamiętane, to nie ma”
  1. W osiągnięciu konkretnych zmian może Ci także pomóc szczere odpowiedzenie sobie na pytania: czego naprawdę chcę? Dlaczego to jest dla mnie ważne? Dlaczego jeszcze tego nie osiągnąłem? Jak chcę to osiągnąć? Rozwój osobisty to zobowiązanie wobec samego siebie, więc postaw na uczciwość wobec siebie.
  1. Podziel swój plan na etapy, które będziesz mógł realizować w krótkim czasie. Twój pierwszy krok – taki, który wykonasz w ciągu 24 godzin od powzięcia postanowienia – musi być prosty i łatwy.
  1. Nie zmieniaj wszystkiego do razu, bo się zniechęcisz. Lepsze są zmiany ewolucyjny niż rewolucyjne.
  1. Celebruj małe zwycięstwa, chwal się nimi. To buduje poczucie sukcesu potrzebne do stawiania kolejnych kroków.
  1. Szukaj wsparcia (jeśli wiesz, że to Cię motywuje, poproś o nie bliskich).
  1. Możesz też wyznaczyć sobie nagrodę. Ona wytwarza dopaminę w organizmie wspierającą osiąganie celów.

Nowe nawyki, nawyki, które Cię zbudują, nawyki ludzi sukcesu, są w Twoim zasięgu. Gra toczy się o rozwój osobisty. Pamiętaj – możesz więcej, niż Ci się wydaje.

Beata Kapcewicz