Czy zdajesz sobie sprawę, że poziom sukcesu organizacji zależy w dużej mierze, jeśli nie w głównej, od lidera? Może Ci się wydawać, że liderem trzeba się urodzić, ale to nieprawda. Tego, jak skutecznie wypełniać rolę lidera, by motywować i inspirować innych, można się nauczyć. Co składa się na tę skuteczność i charyzmę lidera?

Z moich doświadczeń i współpracy z kilkudziesięcioma tysiącami liderów w Polsce i zagranicą wynika, że o skuteczności i kompletności lidera zadecydują cztery czynniki. Lider przez duże „L” przede wszystkim:

  • ma wizję i poczucie sensu tego, co robi i zaprasza do tej wizji innych
  • tworzy strategię, rozwiązując problemy swoich klientów i problemu wewnętrzne
  • sam doskonali się osiągając mistrzostwo osobiste, stając się przykładam i inspiracją dla innych
  • umie wspierać rozwój tych, z którymi pracuje, bo razem mogli osiągać więcej.

Innymi słowy prawdziwy lider jest Wizjonerem, Strategiem, Uczniem i Coachem. Stworzyłam ten model 4 ról lidera po latach pracy z przedsiębiorcami, liderami i menedżerami, którzy chcieli nie tylko być skuteczni (osiągać rezultaty i zwiększać zyski), ale jednocześnie chcieli mieć satysfakcję z pracy i być inspirujący dla swoich ludzi. Dbali o swoje przywództwo; ważna była dla nich jego jakość.

W tym odcinku – trochę o tym, jak pracuje i myśli Lider – Wizjoner.

Pytanie o wizję wcale nie jest proste. Czym bowiem jest wizja firmy? Gdy pytam o nią liderów, z którymi pracuję, w odpowiedzi pada najczęściej liczba, która oznacza poziom przychodów lub zysków albo miejsce na rynku, o które walczą (chcemy być numerem 1, chcemy być w pierwszej 3, 10, itd.). I choć zysk jest nieodłącznie związany z biznesem, nie jest ani celem samym w sobie, ani wystarczającą motywacją dla ludzi, którzy dziś pracują w firmach. Ty jesteś ambitny, wykształcony i otwarty, ja taka jestem, tacy są także inni – dlaczego mieliby pracować tylko po to, że właściciele firmy zwiększali swoje wyniki?

Henry Ford, Bill Gates, Steve Jobs, Elon Musk – liderzy niezwykle inspirujący, którzy stworzyli i tworzą kultowe marki – w swoich działaniach i komunikacji nie kierowali się wizją pieniędzy i zysku. Wiedzieli natomiast, jak chcą wpłynąć na otaczający ich świat (samochód dostępny dla każdego, komputer w każdym domu, komputer w telefonie, człowiek w kosmosie) i potrafili zmobilizować do realizacji tej wizji współpracowników, pociągnąć ich za sobą – nie dla pieniędzy, ale dla idei robienia wielkich, ambitnych, przełomowych i wartościowych rzeczy. Gdy w grę wchodzi zatem Twoja wizja firmy, pomyśl nie o cyfrze, a wartości, jaką chcesz dać swoim odbiorcom/kientów. Przychód i zysk będzie tego naturalną konsekwencją. W angielskim jest świetne określenie na to: think ahead!

Lider – Wizjoner musi sobie odpowiedzieć na pytanie PO CO: po co działam? co chcę zmienić?  Jaką intencją prowadzę ten biznes? Bo wtedy ma poczucie sensu tego, co robi. Sam sukces finansowy wcześniej czy później przestanie motywować. Ale firma, która ma PO CO, misję, ideę, poczucie sensu nigdy nie ma dosyć, bo zawsze jest powód, by zmienić świat i życie ludzi na lepsze. PO CO? – to moje ulubione pytanie! Stoi za nim filozofia działania, które kieruje się wartościami i chęcią zmiany świata na lepsze. Każdy z nas może zostawić swój ślad. Musisz tylko uwierzyć w to, że świat czeka na to, co Ty masz mu do zaoferowania.

Liderzy, którzy umieją przekonać do swojego PO CO, lepiej motywują pracowników. Ludzie szybciej jednoczą się wokół tematów i łatwiej radzą sobie z trudnościami. Tymczasem najczęściej menedżerowie – na pewno spotkałeś takich na swojej drodze – rozmawiają z pracownikami o tym, jak wykonać zadanie, zaniedbując wyjaśnienie sensu działania – po co warto je zrobić, jaka intencja mu przyświeca, jaką zmianę przyniesienie. A przecież to wspólna wizja firmy i wspólne PO CO łączy zespoły, integruje je i motywuje do działania. Liderzy – Wizjonerzy, którzy w ten sposób komunikują się z rynkiem, tworzą kultowe marki, które wnoszą wartość w życie klientów. Sprzedają bowiem idee, nie tylko produkty.

Współczesne przywództwo i współczesny lider – skoncentrowany wokół wizji i wokół sensu – ma niesamowitą moc jednoczenia i angażowania. Gdy sprawisz, że ludzie uwierzą w Twoją misję, będą gotowi przenieść góry.

Jesteś gotowy być takim liderem?

Beata Kapcewicz