Tik tak, tik tak. Czas. Większości z nas ciągle go brakuje, w pracy, w domu, wszędzie gdzieś czyhają pożeracze czasu. Często mówię sobie i ludziom, z którymi pracuję, że trzeba się pogodzić z tym, że nie zrobimy wszystkiego, nie spełnimy wszystkich potrzeb i nie sprostamy wszystkim oczekiwaniom. Byśmy jednak nie mieli poczucia , że czas przecieka nam przez palce, warto dobrze zdefiniować swoje priorytety i nimi się kierować.

To złota zasada, gdy chodzi o zarządzanie czasem.

Zastanów się nad swoimi priorytetami. To one wyznaczą kierunki Twojego działania, ułatwią podejmowanie decyzji, pomogą określić role, w których chcesz się spełniać. Odróżniaj sprawy ważne od pilnych i skupiaj się na ważnych. To prawda, że to, co pilne przyciąga naszą uwagę, wymaga szybkiego działania. Nazywam  to „bieżączką”. Bywa też, że zajmowanie się tym, co pilne jest przyjemne i łatwe. Ale to nie znaczy, że są to sprawy ważne.

Ważność bowiem ma związek z rezultatami w przyszłości. Dziś podlewasz roślinę, żeby kiedyś wydała owoce. Dziś się uczysz języka, żebyś mógł kiedyś pracować za granicą. Dziś planujesz, żeby kluczowe rzeczy nie umknęły w przyszłości. Dziś idziesz do dentysty, żeby później nie musieć nosić sztucznej szczęki. Dziś spędzasz czas z dzieckiem, żeby mieć z nim dobrą relację, kiedy dorośnie. To, co jest ważne, ma związek z celami, rolami i wartościami w Twoim życiu.

Chcesz mieć szczęśliwy związek? Wpisz w kalendarz cotygodniową randkę z żoną. Rodzina jest ważna? Wsadź do kalendarza wspólne wyjście do kina czy zabawę. Chcesz być zdrowy. Zaplanuj regularne ćwiczenia. Chcesz mieć zaangażowany zespół? Wsadź w kalendarz cotygodniowe rozmowy z nimi. Tak! COTYGODNIOWE! Rzeczy ważne robi się regularnie –raz dziennie, raz na tydzień, raz na miesiąc, raz na kwartał, raz w roku. I te rzeczy SĄ W KALANDARZU!!!

Gdy realizujesz rzeczy ważne, widzisz jakościową zmianę. W Twoim biznesie jest więcej rezultatów i dobrych relacji, a w Twoim życiu więcej spełnienia i szczęścia.

Znajdź czas na rzeczy ważne. Przyjrzyj się, co robisz lub czego nie robisz, gdzie są Twoi pożeracze czasu i pozbądź się ich. To pożeracze czasu oddalają Cię od Twoich priorytetów. Zastanów się: może niejasno wyznaczasz swoje cele, może planujesz zbyt wiele rzeczy do zrobienia jednego dnia, może zagłębiasz się w nieistotne informacje lub szczegóły, może brak Ci asertywności lub samodyscypliny, może pochłania Cię internet i media społecznościowe? To dlatego, że nie myślisz strategicznie, przyszłościowe. Że skupiasz się na tym, co dziś.

Co wybierasz – zarządzanie czasem czy złodziei czasu?

Beata Kapcewicz